Filozofia w buduarze – De Sade

przedmowa

Kochankowie przyjemnosci w kazdym wieku i obu plci, tylko wam dedykuje to dzielo: zywcie sie jego zasadami, one wlasnie rozgrzewaja wasze pasje, a te pasje, ktore zimni i glupi moralisci maluja jako cos strasznego, sa tylko srodkiem, ktorym posluguje sie natura, by naklonic czlowieka do realizowania swych zamiarow; sluchajcie wiec tylko tych rozkosznych pasji; sa one narzedziem, ktore powinno zaprowadzic was do szczescia.

Bezwstydne kobiety, niech lubiezna Saint-Ange bedzie waszym modelem; rownie jak ona miejcie w pogardzie wszytsko to, co przeciwstawia sie boskim prawom przyjemnosci, ktore prowadza ja przez zycie.
Mlode dziewczyny, za dlugo uwiazane przez absurdalne i niebezpieczne sznury wysnionej cnoty i ohydnej religii, kopiujcie namietna Eugenie; odrzuccie, podrepczcie z ta sama gorliwoscia smieszne nauki, wpojone przez tepych rodzicow.
I wy, rozkoszni rozpustnicy, ktorzy w wasze mlodosci nie macie innego hamulca niz tylko wasze pragnienia i innego prawa niz wasze kaprysy, niech cyniczny Domancé bedzie wam przykladem; posuncie sie tak daleko jak on, jesli tak jak on chcecie przejsc wszystkie ukwiecone drogi, ktore szykuje wam lubieznosc; przekonajcie sie do jego nauk gdzie tylko rozposcierrajac smak i fantazje, poswiecajac wszystko namietnosci, ta nieszczesna kreatura o imieniu czlowiek, rzucona wbrew wlasnej woli na ten smutny swiat, moze posiasc roze na kolcach zycia.

1 komentarz

Filed under teatr

One response to “Filozofia w buduarze – De Sade

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s